An An Intertextual Analysis of “Menombak Matahari”, “Sarpakuda”, and Babad Mangir Suradipura

Authors

  • Faqih Sulthan Unimus
  • Testiana Deni Wijayatiningsih

DOI:

https://doi.org/10.52429/selju.v7i1.216

Keywords:

intertext, hipogram, comparison, short story, Babad Mangir

Abstract

The creation of a new text is highly influenced by previous texts, known as intertextual relationships. For instance, the short stories "Menombak Matahari" and "Sarpakuda" portray the resistance of Ki Ageng Mangir and the agony of Putri Pambayun, and are likely inspired by preexisting texts. This research examines the intertextual relationship between these two short stories and Babad Mangir from Suradipura, an old literature, as modern literary works. A comparative and an intertextual approach have been used to achieve this goal. By comparing the textual data of the short stories and the text of Babad Mangir Suradipura, it is evident that both short stories use Babad Mangir as a source of inspiration but develop their conflicts differently while still using traditional themes.

References

Ali, R. M. (2005). Pengantar ilmu sejarah indonesia. LkiS.

Anjarwati S. (2017). Naskah kitab sakaratul maut: suntingan teks beserta kajian pragmatik. Universitas Diponegoro.

Danandjaja, J. (2002). Folklor Indonesia (Ilmu gosip, dongeng dan lain-lain Cet. VI. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Darmastuti, I. (2018, August). Sarpakuda. Difalitera. http://difalitera.org/cerpen-sarpakuda/

Dewi, T. K. S. (2011). Cerita ‘Calon Arang’ reinterpretasi dan resepsi pramoedya ananta toer terhadap sastra jawa pertengahan.

Dewi, T. K. S. (2013). Rekonstruksi kesinambungan tradisi babad mangir dalam karya sastra indonesia. Mozaik, 13(2).

Faiz, M., & Wibowo, W. (2022). Perselisihan mangir dengan mataram dalam naskah drama mangir karya pramoedya ananta toer kajian sosiologi sastra. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(2), 226–237. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v12i2.43696

Halimah, H., Sumiyadi, S., & Asari, C. (2021). Intertekstual babad tanah jawi dalam novel bilangan fu karya ayu utami. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2).

Himawan, R. (2020). Nilai pendidikan karakter dalam cerita rakyat kabupaten bantul “Ki Ageng Mangir” (kajian folklor). Jurnal Mimesis, I(2).

Iryana, W. (2017). Historiografi islam di indonesia. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam.

Kau, S. A. (2019). Hermeneutika gadamer dan relevansinya dengan tafsir. http://journal.iaingorontalo.ac.id/indek.php/fa

Khakim, M. N. L. (2016). Telaah penulisan karya sastra sejarah sebagai refleksi sumber pembelajaran sejarah.

Kuntowijoyo. (2008). Penjelasan sejarah. Tiara Wacana.

Kuntowijoyo. (2013). Pengantar ilmu sejarah. Bentang Pustaka.

Nyoman, O., Stah, S., Mpu, N., & Singaraja, K. (2021). Nilai-nilai filosofi kehidupan dalam geguritan jayaprana.

Piliang, Y. A., & Adlin, A. (2003). Hipersemiotika: Tafsir cultural studies atas matinya makna. Jalasutra.

Prasojo, A. (2012). Hubungan hipogramatik dunia wayang dengan sajak-sajak sapardi djoko damono dalam kumpulan perahu kertas (sebuah kajian intertekstual).

Purwadi. (2006). Ki ageng mangir kisah asmara yang diwarnai ambisi dan tragedi. Tugu Publisher.

Purwoko, F. (2020). Sultan agung: Sang pejuang dan budayawan dalam puncak kekuasaan mataram. Sociality.

Rahardjo, M. (2018). Studi teks dalam penelitian kualitatif. repository.uin-malang.ac.id/2480

Rajiyem, R., & Setianto, W. A. (2022). Praktik sosiokultural dalam wacana legenda dan mitos “Tanah Mangir” desa mangir bantul. Jurnal Ilmu Komunikasi, 20(3), 335. https://doi.org/10.31315/jik.v20i3.6954

Ratna, N. K. (2012). Penelitian sastra: Teori, metode, dan teknik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Riantiarno, R. (2020). Menombak Matahari. https://www.cendananews.com/2020/02/ menombak-matahari.

Robson, S. O. (1978). Pengkajian sastra-sastra tradisional indonesia (Tahun IV no.6).

Rohimah, S. (2021). Teks manāsikul hajji sebagai penyambut kitab manāsikul hajji wal umrah wa adab az-ziarah li sayyidil mursalīn karya kiai sholeh darat as-samarani (suntingan teks disertai analisis resepsi). Endogami: Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi , 5(2). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.14710/endogami.5.2.136-144

Ryolita, W. P. (2017). Variasi legenda ki ageng mangir berdasarkan transmisi masyarakat pendukung.

Sudrajat. (2008). Kisah adipati jayakusuma-panembahan senopati dalam historiografi babad. Istoria, 5(2).

Suminto, A. (2013). Perlawanan ki ageng mangir terhadap panembahan senapati di mataram (1584-1601 m). UIN Sunan Kalijaga.

Suradipura. (2021). Babad Mangir, Suradipura, 1913. https://www.sastra.org/kisah-cerita-dan-kronikal/babad/3038-babad-mangir-suradipura-1913-1125

Suryo, D. (1987). Kisah ki ageng mangir dalam historiografi babad. Yogyakarta Gama Press.

Susanti, T. N., Pradana Wicaksono, Y., & Macaryus, S. (2023). Sekar pambayun and raden rangga: The representation of agricultural and maritime culture. Arif Jurnal Sastra Dan Kearifan Lokal, 2(2). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/arif/index

Susanto, D. (2012). Pengantar teori sastra. CAPS.

Syafrudin, D. A. (2009). Larung risalah do’a di telaga ngebel sebagai daya tarik wisata budaya kabupaten Ponorogo.

Teeuw, A. (1982). Khazanah sastra Indonesia: Beberapa masalah penelitian dan penyebarluasannya. Balai Pustaka.

Teeuw, A. (1984). Sastra dan ilmu sastra: Pengantar teori sastra. In (No Title). Dunia Pustaka Jaya.

Ulfa, S. F. (2023). Pandangan dunia ghassan kanafani dalam cerpen “Ardhu Al-Burtuqol Al-Haziin.” An-Nahdah Al-’Arabiyah, 3(1), 40–58. https://doi.org/10.22373/nahdah.v3i1.2389

Viora, D. (2017). Sejarah, mitos, dan parodi dalam penciptaan karya sastra modern indonesia warna lokal. Jurnal Basicedu, 1(2), 66–75. http://stkiptam.ac.id/indeks.php/basicedu

Wahyudi, M. I. (2021). Sunan giri dalam legitimasi kekuasaan mataram pada babad tanah jawi. Jumantara: Jurnal Manuskrip Nusantara, 12(2). https://doi.org/10.37014/jumantara.v12i2.1346

Wibowo, B. A., & Miranti, M. (2023). Pembelajaran sejarah melalui folklore Ki Ageng Mangir untuk penanaman nilai kearifan lokal. Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 13(2), 221. https://doi.org/10.25273/ajsp.v13i2.14368

Wiyatmi, S. S. (2013). Teori dan kajian terhadap sastra indonesia. Yogyakarta: Kanwa Publisher, 26.

Wolfreys, J. (2005). Julia Kristeva and literary theory. Megan BeckerLeckrone.

Wulandari, Y., Suyatmi, T., & Fujiastuti, A. (2017). Persepsi siswa sekolah menengah atas (sma) di kota yogyakarta terhadap kesusasteraan indonesia modern.

Yoesoef M. (2006). Kisah mangir di tangan pramoedya ananta toer (3rd ed., Vol. 2). Yayasan Obor Indonesia.

Zamzami, R. (2014). Kebijakan panembahan senopati terhadap agama di kerajaan mataram islam 1584-1601 m. UIN Sunan Kalijaga.

Downloads

Published

2024-04-06

How to Cite

Sulthan, F., & Wijayatiningsih, T. D. . (2024). An An Intertextual Analysis of “Menombak Matahari”, “Sarpakuda”, and Babad Mangir Suradipura. Surakarta English and Literature Journal, 7(1), 56–70. https://doi.org/10.52429/selju.v7i1.216

Issue

Section

##section.default.title##

Most read articles by the same author(s)